Takster

Gældende lånetider og takster for gebyrer ved for sent aflevering, samt oversigt over erstatningspriser.

Lånetider og gebyrer

Lånetiden er normalt 31 dage. Du kan forny dine lån op til 3 gangen, hvis de ikke er reserverede til andre.

Du kan forny dine lån på bibliotekets app, hjemmeside eller ringe til os på 72106800 mellem kl 10-14 på hverdage. 

Gebyrer ved for sen aflevering

Afleverer du bibliotekets materialer for sent, skal du betale gebyr efter gældende takst, også selvom biblioteket endnu ikke har sendt en hjemkaldelse. Gebyret beregnes efter afleveringsdato og er ikke afhængigt af antallet af lånte materialer. 

Aktuelle gebyrerunder 14 år 14 år og derover
1-7 dage for sent5 kr.10 kr.
8-14 dage for sent5 kr.20 kr.
15 dage for sent (hjemkaldelse) 10 kr.50 kr.
35 dage for sent (regning)  100 kr.200 kr.

Hvis lånetiden overskrides med 15 dage får du en hjemkaldelse. Overskrides lånetiden med 35 dage, betragter vi det lånte som bortkommet og sender en regning på erstatningsbeløbet.

Inkasso

Hvis regningen ikke betales, sender biblioteket sagen til inkasso.

Udelukkelse fra at låne

Hvis du ikke overholder reglerne eller skylder gebyrer for 200 kr. eller derover, udelukkes du fra at låne. 
Du får et skriftligt varsel herom 10 dage før udelukkelsen træder i kraft.
Hele beløbet skal betales, før man kan låne igen. 
Det du skylder, kan betales via "Mit betalingsoverblik" fra Fredericia kommune.  

Kvittering når du låner

Ved udlån udskrives en kvittering. Udlånskvitteringen fortæller, hvad du har lånt og dato for aflevering. Ved aflevering kan du vælge, hvorvidt du vil have en kvittering eller ej. Ved både udlån og aflevering på selvbetjeningsautomaterne kan du vælge at få dine kvitteringer sendt til dig på email. 

Påmindelsesservice

3 dage før afleveringsfristens udløb får du en påmindelse på sms eller email. Servicen er gratis. Du skal oplyse dit mobilnummer eller email på din bibliotekskonto. Servicen træder automatisk i kraft.  

Ansvar

Du er ansvarlige for at aflevere det lånte materiale til biblioteket inden lånetiden udløber. Det gælder i alle tilfælde - også selv om du er tilmeldt bibliotekets påmindelsesservice og påmindelsen af grunde udebliver.

Erstatning

Hvis du mister eller beskadiger bibliotekets materialer, skal du erstatte dem.  Er materialet ødelagt, kan det beholdes, når erstatningsbeløbet er betalt. På mistet materiale kan du få erstatningsbeløbet refunderet inden for en periode på 3 måneder, hvis du afleverer det erstattede materiale i god stand samt kan fremvise en kvittering for betalt erstatning. 
 

Låneoversigt

Du kan se hvad du har lånt på din bibliotekskonto. 
Du kan se om du har regninger eller gebyrer fra biblioteket og størrelsen af beløbet.  
Erstaninger over 500 kr. vises ikke.
Hvis du er blokeret som låner, kan du ikke logge ind.

Erstatningspriser 

Bortkomne eller beskadigede materialer skal erstattes. Som hovedregel anvendes standardpriser, undtagen ved særligt kostbare materialer.

Standardpriser:

Børn:

Pris pr. 1.4.2011:
Bøger (fag, skøn, billedbøger, årbøger)225 kr.
Pegebøger110 kr.
Letlæst85 kr.
Lydbøger (cd)600 kr.
Lydbøger (mp3)250 kr.
  

Voksen:

 
Bøger (fag, skøn, noder, årbøger)300 kr.
Lydbøger (mp3)250 kr.
Lydbøger (cd - hvis enkelt cd kan leveres kr. 200,- pr. stk)1200 kr.
Kort (geodætiske, søkort)85 kr.
  

Ens pris alle afdelinger:

 
Tegneserie85 kr.
Sammensat materiale400 kr.
Tidsskrifter (enkeltnr.)60 kr.
Covers, teksthæfte, vejledning (musik, film, spil)100 kr.
CD (pr CD)200 kr.
Filmlicensbelagt nypris, ellers 500 kr.
Pc-spil (erstattes til fuld pris, hvis vejledning m/koder mangler)licensbelagt nypris, ellers 550 kr.
PS-/konsolspillicensbelagt nypris, ellers 550 kr.
Lån fra andre biblioteker550 kr.
Særlig kostbare materialernypris 
  

Priserne dækker materialets pris, inklusive eventuel licens og klargøring. 

Bemærk, at materialer med nypris/licensbelagt nypris kan variere i pris fra få hundrede kr.. op til flere tusinde kr. 

Er du over 15 år og tilmeldt Digital Post fra det offentlige vil du modtage regninger og varslingsbreve fra biblioteket i din digitale postkasse. Er du fritaget eller i tilfælde af problemer med besked via din digitale postkasse, vil vi fortsat sende et papirbrev.

Erstatningsbeløbet på bortkommet materiale kan du få refunderet inden for en periode på tre måneder, hvis du afleverer det erstattede materiale og fremviser en kvittering.